*

Timo Kontio Kommentteja maailman menosta, uusista tuulista ja menneen talven lumista. Tavoitteena vapaus, tasa-arvo, solidaarisuus ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus.

Kalikka kolahti Apusen nilkkaan

Kaunis keväinen tiistaiaamu tuntui lähinnä maanantailta, kun aamukahvin ääressä availin Hesaria. Heti ensimmäisellä aukeamalla oikeistolaisen talousjärjen kirkkain kajo Matti Apunen oli ryhtynyt taidekriitikoksi. Kolumnissaan hän ihmettelee sitä, miten vasemmistolaiseksi mielletty räp-artisti Karri ”Paleface” Miettinen saattoi männä viikolla saada kokonaisen sivun verran huomiota uudelle levylleen. Erityisen paljon Apusta harmitti se, että artikkeli oli kirjoitettu Palefacesta positiiviseen sävyyn. Apunen kritisoi räp-artistin ajatuksia ohuudesta, epäanalyyttisyydesta ja siitä, etteivät ne kestä kriittistä tarkastelua. Hesari olisikin saanut asettaa taiteilijan viestin kriittiseen valoon.

No niinpä. Mutta milloin viimeksi Hesari on kriittiseen sävyyn kirjoittanut Matti Apusen ajatuksista? Ei kai koskaan. Samaan aikaan kyseinen maailmanparantaja kirjoittaa itse pääkirjoitussivun vakikolumniaan lehteen muutaman viikon välein. Apunen tämän aamun tekstissään toteaa, että ”kun räppäri ryhtyy levyllään politikoimaan, hän saa sanoa yhteiskunnasta melkein mitä tahansa eikä joudu tilille”. Tästä omaan mieleeni nousevat ne kymmenet vastuuta ja järkeä yhteiskuntaan vaatineet aamupahoinvoinnin osoitukset, jotka Apunen yhteiskuntakriitikkona on saanut ilmoille vuodattaa. Molemmat miehistä ovat yhteiskunnallisesti aktiivisia totuuden torvia ja uskaltavat tuoda esiin asioita, joita muut eivät välttämättä kehtaa ääneen sanoa. Mielenkiintoista on tässä siis se, ettei Apusella tunnu olevan minkäänlaista empatiakykyä tai itsekriitikon lahjaa.

Palefaceen osuva kritiikki on tietenkin oikeutettua. Vahvaa vasemmistolaista viestiä levittävä räp-artisti puhuu vahvasti. Esimerkiksi kappaleessaan Riisto Räppääjä hän sanoo näin:

”Riisto räppääjä ruoskaansa selkäämme soittaa,
kaulassa kultainen kettinki on.
Pakko on taistella, kuolla tai voittaa.
Ratkaisu eessä on tuntematon.”

On täysin perusteltua kysyä Miettiseltä, mitä hän tällä mahtaa tarkoittaa. Onko nyt kyseessä taistelun lietsonta jotakin riistävää hahmoa vastaan vai puhuuko Miettinen tässä jostain sisäisestä demonistaan? Tulkitsen, että sanat kertovat yhteiskunnan eriarvoisuudesta, vastakkainasettelusta ja oman ihmisarvonsa puolesta taistelemisesta. Sitä, onko Paleface pohtinut sanojensa vaikutusta ja vastuutaan niistä, ei kai kukaan saa kysymättä selville.

Kun nyt ryhdyin ruotimaan artistien sanoituksia ja sävellysten syvimpiä merkityksiä, niin otetanpa pari biisiä listalle myös Apusen tukemien ajatusten läheltä. Tammi-helmikuun presidentinvaalien alla Sauli Niinistön kampanjassa pyöri avoimesti omalla nimellään mukana muutamakin muusikko. Apunen väittää tekstissään, että ”On myös selvää, että oikeistolaista räppiä ei ole eikä tule.” Niinistön kampanjan tukena kuitenkin oli suomalainen räp-artisti Jare ”Cheek” Tiihonen. En tiedä, onko hän oikeistolainen, mutta ainakin hänen tekstinsä eroavat Palefacen omista. Kappaleessaan ”Liekeissä” Tiihonen räpäyttää seuraavasti:

”Liekkeihin bensaa sataa.
Mä jätän mestat palamaan.
(Tänään on bileet, kaikki sileeks)
Mä tulin juhliin tänään, mä meinaan juhlii tänään. Jee-e!”

Tätä voisi pitää kuvauksena Tiihosen aikeista raivoisan riehakkaasta juhlimisesta. Tämä kuitenkin asettautuu outoon valoon, kun Cheek jatkaa säkeistössään:

”Ei ois ehkä kannattanu teininä ruveta leikkimään tulella.
Ne sano et siit polttaa vaan omat näpit, mut joka träkil kovat räpit
Teki musta pyromaanin, nyt painan reikä päässä ku psykopaatit.
Oon yöllä ylitöissä, ollu kylil öitä, polttanu klubeja ku kynttilöitä.”

Oho! Kohuartistin paljastukset: Sauli Niinistön presidenttikampanjassa mukana tunnettu tuhopolttaja – katso kuvat!

Jos muusikkojen tehtävänä on analyyttisesti kritisoida yhteiskuntaa ympärillään ja tehdä se uskottavasti, niin minun on pakko tässä nostaa esiin toinenkin Niinistöä kampanjassaan tukenut artisti. Kurt ”Kurre” Westerlund kuvasi Suomen kansan syvimpiä tuntoja Niinistön vaalivoiton jälkeen näin:

”Väinämöisen jalanjäljissä nyt vaan me Sauli Niinistöä tuuletetaan.
Päättyi viiden vuoden yksinäisyys ja alkoi kuuden vuoden kuuliaisuus.”

Ottamatta mitään kantaa kappaleen taiteelliseen antiin on pakko kysyä, että mitä ihmettä? Laulunsa Väinämöisellä Kurre viitannee Niinistön toiseen nimeen Väinämöön, mutta että kuuden vuoden kuuliaisuus? Nyt menee vasemmistolainen kirkasotsa hiljaiseksi. Kurre ei kerro kuulijalle lainkaan, kenen tässä pitäisi olla kuuliainen ja kenelle. Ainakin aiempaan kokemukseeni tukeutuen tuntemani Sauli Niinistö ei ole juurikaan ollut kiinnostunut muiden mielipiteistä, vaan sanonut ja tehnyt juuri sen, minkä on oikeaksi katsonut. Hän tuskin ryhtyi nytkään kovin kuuliaiseksi kellekään. Viime päivien kannanottojensa mukaan lähinnä päinvastoin. Onko siis Kurren kappaaleessa kyse siitä, että kuulijan täytyisi ryhtyä kuuliaiseksi tasavallan presidentille? Iik! Perustuslaki, perustuslaki!

Taiteilijat kautta aikojen ovat kuvanneet yhteiskunnan tapahtumia ja diskursseja. Taide itsessään on usein kriittistä. Taiteeseen on kohdistettu kritiikkiä sekä taidemaailman sisältä että sen ulkopuolelta. Ehkä polttavin taidepoliittinen keskustelu kautta aikojen onkin ollut se, kuka on ymmärtänyt taiteen esittämät ajatukset väärin. Tai oikeastaan kuka on perusteettomasti mielensä pahoittanut.

Reilut sata vuotta sitten Jean Sibelius sävelsi Finlandiansa sävelrunona alkuperäiseltä nimeltään ”Suomi Herää”. Runossa ei alunperin pitänyt olla sanoja, vaan runo sävelten muodossa kuvaa yhteiskuntamme tilaa, uhkia ja toivoa. Aikamoista kritiikkiä valtaapitäviä kohtaan olikin todeta fennomaanien joukoista, että Suomi kansakuntana kärsii Venäjän vallan sorrosta. Sibelius tuolloin varmasti kohtasi kritiikkiä teoksensa vuoksi, mutta aikansa Apuset saattoivat olla kauhuissaan, kun Suomi sävellyksen synnystä parinkymmenen vuoden päästä itsenäistyi ja Sibeliuksen toive kansankunnan heräämisestä toteutui.

En toki kehtaa suoraan rinnastaa Palefacea ja Sibeliusta taiteellisesti toisiinsa, mutta aikansa lapsina ja yhteiskuntakriittisinä taiteilijoina he silti saavat minulta kunnioitukseni. Matti Apusen kirjoitus synnyttää minussa ajatuksen siitä, että Karri Miettinen on tehtävässään onnistunut. Kapitalismin kritiikki on osunut kohdalleen, kun kapitalisti parahtaa. Pysyköön vasemmistoräppäri äänessä, niin porvari nukkuu yönsä jatkossakin huonosti.

---

ps. rautalankaa vielä Matille, jos käy lukemassa: taide ei välttämättä esitä tai sano suoraan, mitä se tarkoittaa. Tärkeää onkin haastaa itsensä pohtimaan, mitä taideteos itselle tarkoittaa ja millaisia ajatuksia se herättää. Tätä syntynyttä mielikuvaa kutsutaan "mielipiteeksi" ja niistä voikin sitten käydä avointa, jopa analyyttista "keskustelua".

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (81 kommenttia)

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Aikuisräppäri Paleface tulkitsee aikaamme ja luo tunnelmia rajuinkin vedoin. Tässä yksi pätkä hänen biisistään Leijonakypärät:

"Pommitus, miehitys, invaasio ja Molotovin cocktail -party
Polttopullo, suomalainen innovaatio, ei ahdingossa ihmeitä vaadi
Siin ei mahda AK tai gatti mitään, pullo bensaa ja sullotaan rätti sisään
Viis lisää, sehän on siis vähint' mitä
Luokkaretki Lähi-Itään
Älä lyö päätäsi Karjalan mäntyyn, tai ainakaan Kabulin pistaasiin
Sinikypäräpäät saat varmana kääntyy, kun lisäät Afganistanin listaasi"

Sanat kokonaisuudessaan: http://www.lyricsmuse.com/tracks/paleface-leijonak...

Olen nähnyt jäbän livenä ja suosittelen myös Apusen Matille.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Onhan tuo vahvaa julistusta. Rauhan viestin esittäminen on aina haastavaa. :)

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Kiitos valistuksesta. Puheena oleva Räppäri (Paleface?) oli minulle tuntematon ja luulin häntä ysiluokkalaiseksi opehuoneen kauhuksi:) Mutta että ihan oikein "aikuinen artisti"... ja kriittinen kuin Sibelius?

"Onhan tuo vahvaa julistusta. Rauhan viestin esittäminen on aina haastavaa." Niin ne papit ja pelastusarmeijalaisetkin joka sunnuntai vahvasti julistavat: haastavaa on rauhan sanoma.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Minusta Matti Apunen kirjoittaa asiaa. Olipa itsellänikin viime viikolla mielessä kirjoittaa samasta aiheesta, vaan jäi aikapulan vuoksi tekemättä.

Eikä kaikista näistä ihkuilmöistä innostuneen herra Huuskon päinvastaiset ajatuksetkaan tule mitenkään yllätyksenä.

ps. Jotenkaan ei myöskään ollut yllätys lukiessani Helsinkiläis-lähtöisen Karri Miettisen opiskelleen Tampereen Yliopiston punaisten ajatusten myllyssä.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Eikös akateemisen koulutuksen perusideana ole opettaa kriittistä ajattelukykyä?

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Toki sitäkin, mutta kyllä sen varsinaisena perusideana oli tuolla Miettisen opiskelemalla alalla ihan vain opettaa englannin kieltä sekä englanninkielistä kirjallisuutta ja kulttuuria.

Eittämättä suorastaan äärimmäisen radikaalivasemmistolaista touhua.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Mutta Matti Apuselle et kriittistä ajattelua sallisi ? Ja mikä siis on koko puheenvuorosi pohja, mistä ihku-Huuskokin tietysti innostui.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Suuronen rustailee:

"Jotenkaan ei myöskään ollut yllätys lukiessani Helsinkiläis-lähtöisen Karri Miettisen opiskelleen Tampereen Yliopiston punaisten ajatusten myllyssä."

Mitä ikinä Karri Miettinen sitten onkin Tampereen Yliopistossa opiskellut - oman sanomansa mukaan näköjään englantilaista filologiaa - niin eipä hän ainakaan tutkielmatietokannan mukaan ikinä ole miksikään valmistunut. Mene tiedä kuinka aktiivinen opiskelija hän oli. Luultavasti ei kovinkaan, koska joku räppäily kiinnosti enemmän.

Tämä voi tietysti tulla joillekin yllätyksenä, mutta todettakoon että kieli- ja käännöstieteiden koulutus ei ole varsinaisesti mitenkään politisoitunutta luonteeltaan. Yhteiskuntatieteellinen esimerkiksi saattaisi jo ollakin, ja tietysti historian laitoksella kaikki ovat patologisia ja raivohulluja äärioikeistolaisia.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Kenellekään ei varmaan myöskään tule yllätyksenä mm. anarkismin keinovalikoimakseen ja yliopiston politisoitumisen tavoitteekseen ilmaisseen Vihervasemmistolaisen VIVAn olevan Tampereen Yliopiston suurin opiskelijoiden ryhmä:
http://vihreavasemmisto.wordpress.com/

Päälle muut Vihreiden ja vasemmistolaisten opiskelijoiden seurat:
http://www.tamy.fi/sites/default/files/pdf/Lopulli...

Oikeastaan vain ainejärjestöt lyövät kiilaa Tampereen Yliopiston punakasvattamon nuoriin. (Ja tietysti Teknisen puolen opiskelijat)

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Suuronen, äänestysprosentti edustajistovaaleissa heiluu jossain kahdenkymmenen ja kolmenkymmenen prossan välillä. Se lukee jopa tuossa linkissäsi.

Sitä en tiedä, mistä tuo "anarkismi keinovalikoimana" oikein näihin kuvioihin singahti. Tavallinen tylsä edustajistovaaleissa ehdokkaana oleminen ja yliopiston rakenteissa mukana vaikuttaminen on ainakin oman vajavaisen ymmärrykseni mukaan sille anarkismille täysin vastakkainen keinovalikoima. Vai ovatko ne satunnaiset keskustelutilaisuudet, joista joskus aina tiedotetaan Pinni B:n ilmoitustaululla ja munkkien myymiset Vappuna sitä anarkismia?

"Yliopiston politisoitumisesta" moitiskelu taas on aika hulvatonta, koska enemmistö edustajistosta on sitoutumatonta. Tiedoksi muuten sekin, että edustajisto tietenkään ei vaikuta mitenkään suoranaisesti siihen, mitä yliopistossa ylipäätään opetetaan.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Mitä sää Suuronen Tampereelle vit...let?
On sillä sentään historia Espooseen verrattuna.

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Apusen Matti on valmistunut Tampereen yliopiston yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Jalonen, demokratiassa äänestäneet edustavat otosta kaikista ihmisistä.

Vai onko sinulla näyttöä siitä, että punaisia, vihreitä tai punavihreitä äänestäneet olisivat muihin verrattuna poikkeuksellisen aktiivisia ? Pitäisikö sama metodi sitten ottaa käyttöön laajemminkin, vaikka eduskunnan suhteen. Vasemmistoa ja Vihreitä äänesti 40%, mutta tämä ei heijastele kanssaa ja siksi saavatkin vain 20% paikoista.

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Tämä alkaa nyt mennä oikeasti aika naurettavaksi. Joku espoolaisinssi alkaa louskuttaa siitä, että Tampereen Yliopisto on "punaisten ajatusten mylly" ja "punakasvattamo". Perusteluksi hän ei suinkaan siteeraa vaikkapa yliopiston opetusohjelmaa, hallinnollisia linjauksia tai mitään muutakaan esimerkkiä, vaan sen sijaan jotain Tamyn edustajistovaalien tulosta. Mitä ihmeen tekemistä edustajistovaalien tuloksella on sen kanssa, mitä yliopistolla opetetaan? Eivät opiskelijat niitä opetusohjelmia laadi.

Kaiken lisäksi kyseessä ovat vaalit, joissa ylivoimainen enemmistö riviopiskelijoista ei edes viitsi äänestää. Koska enemmistö opiskelijoista on täysin epäpoliittista väkeä. Heitä ei kiinnosta mikään muu kuin oma valmistuminen ja se, että pääsisi joskus poiskin sieltä yliopistolta. Tämä pätee myös tuon kriittisen artikkelin kirjoittaneen Matti Apusen kohdalla. Voisi kukaties olla lupa olettaa, että maisterin paperit hankkinut Apunen olisi vähintään yhtä edustava näyte Tampereen Yliopiston alumniväestä kuin _täysin vaille tutkintoa jäänyt_ ja opiskeluaikansa räppäämiseen haaskannut Paleface. Mutta jostain kumman syystä Suurosen mielestä asia onkin juuri päinvastoin.

Oma lukunsa on tietysti se, että joku tuiki tavallinen vasemmisto-opiskelijain yhdistys on Suurosen mielestä välittömästi "anarkistinen". Ilmeisesti asia tosiaan on niin, että nähdessään pari opiskelijapimua myymässä kampuksella munkkeja vappuaattona luokittelee Suuronen senkin oitis paikalla "anarkistiseksi" toiminnaksi ja saa paskahalvauksen. No mikäs siinä, onhan tässä maassa niitäkin jotka pitävät Keskustaa sekä Kokoomusta natsijärjestöinä. Eli siinä mielessä Suuronen on kaiketi aivan oikeassa viiteryhmässä muitten pimahtaneiden kanssa.

Toisaalta tällä nyt ei ole sinänsä mitään väliä. Aiemmin tässä samassa blogipalvelussa on Suuronen osoittanut, ettei tiedä edes sitä missä tiedekunnassa hänen kammoksumansa tiedotusopin oppituoli aikoinaan oli, eikä tietysti sitäkään, että tiedekuntajaottelusta on nyttemmin luovuttu. Ylipäätään kaverilla ei ole minkään sortin omakohtaista kokemusta tai sen kummempaa käsitystä Tampereesta tai paikkakunnan yliopistosta. Mitä nyt vain se, että sekä kaupunki yleensä että yliopisto erityisesti ovat paskoja paikkoja, koska punikit ja vuosi 1918.

Pitäisi kai tehdä kaupungille aloite, että kaikki Tamperetta halventavat kehä kolmosen sisäpuolelta tulevat kuulapäiset yksilöt pitäisi julistaa ei-toivotuiksi henkilöiksi. Jos he ylittäisivät kaupunginrajan, heidät voisi pistää päivän ajaksi jalkapuuhun Keskustorille. Olen melko varma, että aloite saisi kannatusta sekä Kokoomuksen että SDP:n valtuustoryhmien keskuudessa, ja Tampereella se melkein jo riittääkin.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Jalonen, hermostuksissasi nyt kyllä kirjoitit asiattomalla tyylillä asiatonta tekstiä. Siksi en lähde purkamaan edes suoranaisia virheitäsi.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Taisi tekstini jopa alkaa siitä ajatuksesta, että olisi kiva, jos Apusenkin tekstit saisivat osakseen kriittistä tarkastelua, jos kerran hän vaatii poliittisten kilpakumppaneidensa kohdalle.

Käyttäjän juhauronen kuva
Juha Uronen

Aika mielenkiintoinen kommentti Apuselta kyllä

”kun räppäri ryhtyy levyllään politikoimaan, hän saa sanoa yhteiskunnasta melkein mitä tahansa eikä joudu tilille”

Itseasiassa ei kyllä saa sillä samat lait pätevät siihenkin
Yhteiskuntakritiikkiä ei ole vielä tietääkseni kuitenkaan kriminalisoitu

Niin ja en siis ole "Kalpeanaaman" kanssa kovin monista asioista samaa mieltä mutta kuuntelen siitä huolimatta sujuvasti silloin tällöin

Jos sanottavaa/laulettavaa on niin antaa tulla ulos vain ilman itsesensuuria
Kaikki muu olisi itsepetosta

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Sanoistaan joutuu aina vastuuseen. Uskon sekä Palefacelle että Apusella olevan perusteet mielipiteisiinsä. Älykkäitä miehiä molemmat.

Harri Rautiainen

Apusen Matti on 'äijä'. Pani luun kurkkuun Anna Kontulalle YLE:n "downshifting"-väittelyssä. Oli nautittavaa kuultavaa.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Mikä erityisesti Matin miehuudessa sinua miellytti? Ihan vain siksi kysyn, kun en aina ole hänen kanssaan samaa mieltä ja kiinnostaa kuulla toisenlaisiakin ajatuksia.

Käyttäjän moro kuva
Markku Tyry

Mitä lie ohjelmaa tarkoitat, mutta, kyllä se oli Anna Kontula joka pisti Apuselle jauhot suuhun Stillerin ohjelmassa. (yle)

Mikko Vuori

Jotenin tuntuu siltä, että pointti on nyt vähän hukassa.

Onko tässä nyt syytä lähteä ruotimaan joidenkin yksittäisten kappaleiden sanoituksia ja nokitella sillä, minkä poliittisen kannan taiteilijoilta on löydettämissä "pahempaa" materiaalia? Itse ymmärsin asian niin, että Miettisen esiintyminen taiteensa ulkopuolella on sitä, mihin häneltä voisi kysyä perusteluita ja laajempaa avaamista. Mielestäni se olisi varsin asiallista, sillä oikea keskustelu asioista on paljon hedelmällisempää kuin kattotason käsitteiden ilmaanheittely tai vaikka joku nimettelylinja.

Lisäksi ihmettelen voiko tosiaan sanoa, että Apusta harmitti se, että "artikkeli on kirjoitettu Palefacesta positiiviseen sävyyn" ja miksi Timo haluaa, että nukkuisin huonosti. Aika ikävää. :(

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Apusen sijaan Huusko ja Kontio voisivat yhdessä pohdiskella vaikkapa tällaisia Karri Miettisen julkisuuteen päästämiä ajatuksia:

"
Miettinen puhisi Radio SuomiPoPin aamulähetyksessä keskiviikkona Mannerheimin olleen aikanaan sisällissodassa valkoisten johtajana ainakin henkisesti vastuussa 15 000 teloituksesta.
"

"
Miettinen seisoo edelleen sanojensa takana siinä, että Mannerheimin ratsastajapatsas Helsingin keskustassa on sama asia kuin, että Serbiaan pystytettäisiin Radovan Karadzicin patsas.
"

http://www.iltasanomat.fi/musiikki/paleface-vaatii...

Käyttäjän markkuhuusko kuva
Markku Huusko

Suomessa on onneksi vapaus ajatella historian hahmoistakin kuten haluaa.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Ei minulla ole mitään velvoitetta kantaa vastuuta toisten puheista. Mannerheimin teoista ja persoonasta keskusteleminen on Suomessa vähän pelottavaa, mutta uskallan silti sanoa, että johtaessaan valkoisten joukkoja vuoden 1918 surullisissa tapahtumissa hänen todella voi katsoa olleen ainakin jossain vastuussa teloituksista. Nähdäkseni todistustaakka on niillä, jotka väittävät toista.

Ensisijaisesti kyllä toivoisin, että veljessodan kirveet voitaisiin jo haudata.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Noh, jatketaan sitten entisellä linjalla. Tutkitaan esimerkiksi Kokoomuslaisten tai Perussuomalaisten kunnanvaltuutettujenkin ajatusten pilkkujakin suurennuslasilla, mutta jätetään sama kriittisyys narikkaan tarkasteltaessa yhteiskunnallisia arvioita antavien vasemmistolaisten taiteilijoiden kohdalla. Tai vielä paremmin, tämän puheenvuoron kohdalla, kohdistetaan se kriittisyys mieluummin asiasta huomauttavaan.

ps. Tuntuu siltä, että Kontiolla(kin) on aukko yleissivistyksessä. Joku voisi pitää Kontiolle lyhyen luennon Mannerheimin suhtautumisesta vangittuihin punaisiin rivisotilaisiin ja erityisesti suhteessa 1990-luvun Bosnian etnisiin joukkomurhiin.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

En toki ole sitä mieltä, että Mannerheimin ja Karadzicin rinnastus olisi jotenkin älyllisesti rehellistä tai hyvän maun mukaista. Johtajalla on kuitenkin johtajan vastuu.

Ja kyllä mä mielelläni luentoja kuuntelen. Linkkaapa vaikka joku mielenkiintoinen, asiaa valottava nettisivu, niin käyn sivistymässä.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Eikös Apusen kritiikki ensisijaisesti kohdistunut Hesarin toimittajaan? "Positiivinen sävy" olisi ehkä voinut olla selvemmin ilmaistuna "kritiikitön". N'est pas?

Ja minusta jokainen nukkuu yönsä niin hyvin kuin sydän antaa myöden.

Käyttäjän isuksi kuva
Ismo Suksi

Monet runoilijat ovat viilanneet säkeitään vuosia. Ne on mietittyjä ja rytmillisesti toimivia. Samaa voisi toivoa näiltä räppäreiltä. Kyllä joidenkin sanoitukset rikkovat hyvää makua, ovat käsittämättömällä tavalla sisäisesti ristiriitaisia ja koko juoksutus on tosi syvältä. Mielestäni räppien yhteiskuntakritiikki on samaa luokkaa kuin jos kiroilisi kadulla kun sataa ja syyttäisi siitä valtiota. Hauskojahan ne jotkut on, mutta siinä se niiden ainoa anti sitten onkin. Niissähän esittäjä/sanoittaja itse pyrkii herraksi herroja haukkumalla. Se on helppoa ja siitä maksetaan mukavasti.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Kannattaa tutustua Palefacen sanoituksiin tarkemmin. Niissä on kyllä sanoma ja perustelunsa. En ole hänen kanssaa monesta asiasta samaa mieltä, mutta silti iloitsen rohkeasta persoonastaan.

Arto Granlund

Matti Apusen mielipiteet ovat tulleet tutuiksi lähinnä tv:n kautta,kuten pressiklubista.Apusen mielipiteistä huokuu kyllä selvästi pol.oikeiston ja ek:n näkemykset.60-luvun,lähinnä vähemmistökommunisteista laululikkeitä hyvinkin kärkevästi arvosteltiin,usein vailla perusteita.Suomessa poliittisesti oikeistolaiset laulut saavat olla yleensä rauhassa.On jotenkin kornia kun jouduin koulussa poikasena laulamaan ateenalaisten laulua "nuorukaiselle kuolla kuuluu"jne.Myös porilaisten marssin soittaminen olympiavoiton jälkeen pitäisi mielestäni lopettaa,onhan olympialiike rauhan liike."Vasemmistolainen"kulttuuriradikalismi toi myös paljon hyvää,varsinkin kirjallisuuteen,teatterista puhumattakaan.Iselläni oli madollista nähdä Turun kaupunginteatterin Holmbergin ja Lånbacan ajanjakson kaikki tuotokset,ehkä parasta teatteria mitä suomessa on koskaan esitetty.Poliittinen oikeisto on kautta Suomen historian pyrkinyt omimaan kulttuurin.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Yleensäkin sotilasmarssien soittaminen on nykypäivänä vähän hassua. Kansallismielistä, mutta hassua.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Suomessa kiersi Tattoo eri jäähalleissa. Ei niinkään hassua, mutta aika laadukasta se soitto oli. Koska tekstiä ei ollut, ns. kansallismielisyydenkin saattoi unohtaa.

Miltähän se (kansallismielisyys) muuten kuulostaa? Voiko Pelastusarmeijan marssin erottaa sotilasmarssista esim. kansallismielisyyden perusteella? Kuulostaako sotilaslaulun teema erilaiselta kuin hengellisen laulun teema?

Yksi Tattoo-teos oli mm. varusmiehenä olleen säveltäjän työ. Sen ovat äänittäneet myös RSO:n puhaltajat, koska sillä on musiikillisia kvaliteetteja, jotka eivät liity sanoihin "hassu" tai "kansallismielinen". Marssi sai vain nimensä säveltäjän palvelujoukko-osaston mukaan.

Kaikki musiikki ei ole poliittisesti tms. orientoitunutta, mutta kuulijat voivat toki liittää kuuntelukokemuksiin omia tulkintojaan. Räppärillä voinee vapaasti ratsastaa?

Räppiä vertaisin rytmitettyyn resitoimiseen, jossa teksti taitaa olla asian ydin. Muusikkouttahan sen esittäminen ei välttämättä vaadi:) Välttäisin myös artisti-sanan kevyttä käyttöä. Muutenhan puoli Suomea on artisteja.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio
Käyttäjän simomakela kuva
Simo Mäkelä

Vasemmistoräksyttäjät nostetaan yleensä jalustalle ilman ansioita. He ovat median suojeluksessa ja suosiossa olevia "virallisia" toisinajattelijoita.

Pitäähän terveessä demokraatttisessa yhteiskunnassa olla toisinajattelijoitakin. Media vaan haluaa valita nämä toisinajattelijansa itse ja tuo ne sitten esille kansan nähtävksi ja kuultavaksi. Ja hurraa! meillä on rohkeita toisinajattelijoita.

Vaan minusta todelliset toisinajattelijat ja yhteiskuntakriitikot ovat niitä, jotka saavat median kiemurtelemaan ja kärsimään. Hyvä esimerkki tästä on Jussi Halla-aho. Jussi on kiusallinen piikki median takalistossa.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Median tehtävänä ei ole käyttää valtaa tai olla vallankäytön kohteena. Tässä on tärkeä pointti: poliitikot vasemmalla ja oikealla käyttävät mediaa ehkä hyväkseen, mutta eivät voi käyttää sen valtaa. Halla-ahon kaltaiset viirupäät ovat vain pahoittaneet mielensä, mikä on vienyt paljon väriä poliittisesta julkisesta keskustelusta.

Henri Kangas

Suoraan sanoen kun vertaa Halla-ahon ja Palefacen julkisia esiintymisiä, normaali-ihmiselle selviää varsin nopeasti, kuka on se viirupää.

Miettisestä muistan, kun "uransa" alkuaikoina oli MTV Europen söpön ruotsalaisen juontajatytön haastateltavana. Miettinen huusi sönkköenglantiaan ja huitoi käsillään kuin vähämielinen. Tytöstä paistoi kilometrien päähän, että tämä oli oikeasti peloissaan.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Henri: Halla-Ahossa ja Palefacessa on vielä tuohon edelliseen kommenttiini liittyen vielä yksi hyvin keskeinen ero: Halla-Aho on poliitikko, Paleface taas muusikko. Puhuin viirupäistä koskien poliitikkoja. Luetun ymmärtäminen on jalo taito opetella. Vaan eipä silti: on Palefacekin keskeinen viesti joskus varsin värikästä seurattavaa.

Kalle Kuusivuori

Mutta onneksi YLE on nykyisin Kokoomuksen hallussa, eihän sieltä muuten tulisi näin mainioita Räp-haastatteluja kuten oheisessa linkissä:
http://ylex.yle.fi/uutiset/popuutiset/suomalaisrap...

Reporadio oli ihan skeidaa, YLEX rulettaa, yo yo, bling bling.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Kun luin Apusen jutun Hesarista, ei minulle jäänyt käteen muuta kuin se, että teoreettinen äly ja viisaus eivät välttämättä asu saman katon alla. Asenteellisuus romahduttaa katonkin. Yhteiskunnallisia "kehittäjiä" ovat aina olleet riippumattomat filosofit, eri alojen taitelijat kuten muusikot, kuvataiteilijat ja poikkiteloiset tavallisen kansan äänitorvet ja oikeat käytännön tekijät. Jopa rikolliset, jotka saavat jälkijättöiset lain kiemurat päivitetyiksi, nekin vuosien viiveellä, jos ollenkaan. Eli jonkun täytyy tehdä ensin rohkeasti jotain uutta, räväkkää ja, jopa valitettavasti rikoksia, jotta meno muuttuisi inhimillisemmäksi. Oppikirjat kopioivat tuloksia etunenässä kulkevista tutkimustuloksista ja edistyksellisien yritysten saavutuksista. Niissäkin tiedot vuosien viiveillä jo tehdyistä saavutuksista. Meille siis opetetaan aina tiedon ja tekemisen historiaa; hyvä edes että sitä. Taiteilijoiden ja filosofien herkkyys tulkita asenneilmastoa olisivat parhaita poliittisia antureita, jos ne otettaisiin oikeasti. Oikeistolaisuus vs. vasemmistolaisuus ei tuo ratkaisua näihin kysymyksiin muuten kuin toisen etuna.

Timo Härtsi

Suosittelen kuuntelemaan underground skeneä, sieltä tulee rankkaa tekstiä ja rehellistä kuvausta nykymenosta ja Suomesta.

Käyttäjän harrihaavisto kuva
Harri Haavisto

Herra Paleface on virkistävä poikkeus ja unilukkari tässä markkinatalouden kaikkivoipaisuutta palvovassa nyky-Suomessa. Koska suuri osa äänestäjistä kannattaa Kokoomuksen (ja Apusen) maailmankuvaa, niin vastakkaiset äänenpainot saavat takuulla palstatilaa. Vai pitäisikö yhteiskunnan olla Apusen mielestä mahdollisimman yksinääninen ja kansalaisten kumartaa Saulia sekä markkinataloutta kritiikittä? Sehän olisi tietysti porvarin toiveuni, joka ei tule, kiitos Palefacen kaltaisten ihmisten, koskaan toteutumaan.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Sanan- ja ilmaisunvapaus ovat sivistyneen yhteiskunnan kantavia peruspilareita.

seppo kirnu

1. Yhdenkään taiteilijan ei tarvitse avata teoksiaan kellekään - ellei halua.

2. Apumateilla ei ole mitään auktoriteettia kehenkään - hänen sanomisillaan ei ole mitään merkitystä, kun on puhe musiikista ja esiintyvistä taiteilijoista - kaikki mitä hän ulostaa on vain pelkkää herrojen voiteleman smurffin mielipidettä - eli pelkkiä sanoja

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio
Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

"Joku voisi pitää Kontiolle lyhyen luennon Mannerheimin suhtautumisesta vangittuihin punaisiin rivisotilaisiin"

Janne Suurosen historiatiedot ovat puutteellisia. Mannerheimin käskystä leirien verkosto perustettiin ja Mannerheimin kuuluisa päiväkäsky "ammuttava paikalla" otettiin käyttöön. Mistähän johtuu, että itsenäisessä Suomessa otettiin käyttöön Venäjän sotaväen rikoslaki?
Punaisen puolen ihmisten teloittaminen laittomissa tuomioistuimissa oli vain pelkkää kostamista. Ei sillä ollut mitään oikeudellista pohjaa.

Ei näistä kuolemantuomioista ja nälkään näännyttämisistä Mannerheim ollut tietämätön. Kyllä ne tehtiin tietoisesti ja Mannerheimin hyväksynnällä.
Miksi näitä tosiseikkoja pitää kieltää?

Sisällissodan jälkimainingit löivät läheltä Mannerheimiä. Hänen sisarensa entinen aviomies Hjalmar Linder oli tuon ajan rikkaimpia miehiä maassamme.
Linderin erehdys oli se, että hän arvosteli valkoisten käynnistämiä joukkoteloituksia Hufvudstadsbladetin yleisönosastossa julkaistussa kirjoituksessa kovin sanoin. Hänet uhattiin tappaa ja hän lähti maanpakoon. Oletettasti tämä tapahtui Mannerheim suosituksesta.

Arto Granlund

Juuri kirjoittamasi asianlaidan vuoksi isäni,sotavetraani,pikakiväärimies, ei koskaan antanut mitään arvoa Mannerheimille.Myytti Mannerheimin sotilaiden kunniotuksesta on oikeiston ja armeijan ylläpitämä harha.Mannerheim tulee putoamaan jalustaltaan uuden sukupolven myötä,Palefeis on vasta alkua.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Esimerkiksi Kirjasta Suomen Marsalkan Muistelmat, ISBN 951-1-13001-3:
"
Huutava elintarvikepula teki sotavankien muonituksen tavattoman vaikeaksi. Kun he kärsivät ravinnon puutetta, heitä ei voinut suojella taudeilta, ja kuolleisuusprosentti oli leireissä pelottavan suuri. Senaatti oli päättänyt, että kaikki vangit oli alistettava oikeudenkäyntimenettelyyn. Minä puolestani ehdotin, että vain ne, jotka olivat syyllistyneet törkeisiin rikoksiin, asetettaisiin oikeuden eteen, kun taas harhaanjohdettujen suuret joukot, nekin, jotka oli vangittu ase kädessä, vapautettasiin. Pitkäaikainen joukko-oikeudenkäynti, jonka aikana syytetyt saisivat nääntyä tilapäisissä vankiloissa, oli mielestäni omiaan kiihdyttämään ja ylläpitämään katkeruutta ja vihaa ja vaikeuttamaan sen kuilun umpeutumista, joka nyt jakoi kansamme kahteen leiriin.
"
Kirjoitusvirheet allekirjoittaneen.

Saman asian olen lukenut myös jostain toisesta Mannerheimiä käsittelevästä teoksesta.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Sama teksti kirjassa Suomen Marsalkka Mannerheim, ISBN 951-643-649-X. (Joskin ilmeisesti edellisen kanssa samaan lähteeseen pohjautuen)

Alexius Manfelt

Voi hyvä Janne Suuronen, tiedätkö miten Mannerheimin muistelmat ovat syntyneet? Ei hän niitä itse kirjoittanut, ei todellakaan. Ne kirjoitti tietty Mannerheimin nuoleskelijoiden ryhmä, joiden tarkoituksena oli rakentaa ja vahvistaa myyttiä Mannerheimistä. Kuten edellä mainitaan, niin käsitys hänestä tulee vielä muutumaan. Ihan tutkimuksenkin myötä. Lue vaikka Heikki Ylikankaan teos Tie Tampereelle.

Käyttäjän reijokallinen kuva
Reijo Kallinen

Mannerheim pesee tuossa lainaukssa vain omaa pyykkiään puhtaaksi. Hän ei tehnyt mitään sen eteen, että vangeille omaisten lähettämät ruokapaketit olisi sallittu. Päin vastoin, pakettien "salakuljettajia" odotti sama kohtalo kuin piikkilangan toisella puolella, siis se sama mitä siellä kuopan reunalla luotia odottavien kohtaloksi tuli.

Näitä näytösoikeudenkäyntejä Mannerhein vastusti kovin ponnettomasti. Ponnekkuutta ilmeistyi vasta muistelmissa. Piti suorittaa valkopesu. Todettakoon vielä sekin, että Mannerheimin työhuone oli samalla käytävällä kuin Suojeluskuntien ns. lentävien osastojen toimisto. Tälle toimistolle kuului vielä 20-luvulla ns. "järjestyksen pito" ja punaisten etsintä ja kurittaminen. Ei kai kukaan oleta, että tuo toiminta salattiin Mannerheimilta ja etteikö sillä ollut hänen hyväksyntäänsä.

Tietysti hänelle kerrottiin ja hänen hyväksyntänsä oli aikansa ihmismetsästykseen. Miksi tämän tunnustaminen on niin vaikeaa?

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Kannattaa myös muistaa ajan kuva, jossa tuolloin elettiin. Maailmansota oli vaatinut tuohon mennessä jo kahdeksan miljoonaa uhria. YK:n ihmisoikeuksien julistuksista ei ollut tietoakaan. Iso-Britannia oli vastikää keskitysleireillä nälkiinnyttänyt Etelä-Afrikan Buureja. Sasksan, Ranskan ja muidenkin kolonialististen siirtomaavaltaisäntien paikallisiin asukkaisiin kohdistuva hallinto oli hyvin julma. Amerikassa eikä edes Ruotsissa mielletty asioita nykyisten mittapuiden mukaan; Nykyinen kauhistus saattoi silloin olla yleisesti hyväksytty tapa. Kuolemantuomiot vaikkapa maanpetturuudesta (kuten aseellisesta kapinasta) taisivat olla käytössä jokaisessa maapallon maassa. Tsaarin upseeri Mannerheim kannatti laillisuutta ja järjestystä ja oli itsekin Pietarissa nähnyt mihin kaaokseen punaisten bolsevikien toiminta johtaa.

Mannerheimin toiminnan arviointi pelkästään 2000-luvun arvoin ja irroittamalla 1918-luvun toimet sen ajan kontekstistä on ilkeää tai tyhmyyttä.

Mitä jälkikäteen tapahtuvaan valkopesuun tulee, niin varmaan Mannerheimin panos Suomen Punaisessa Ristissä ja nimeään kantavassa Mannerheimin Lastensuojeluliitossakin varmaan sitten nekin sitä ovat ;) Vakavammin, Tampereen katkerille punikeille on kyllä turha turhaa yrittää asiasta mitään. Jostain syystä muun Suomen punaisten jälkeläisistä ei samaa katkeruutta löydy/näy.

(Edit 12.30: Korjattu pahimmat mobiililaitteella tehdyt typot. Kommentin oleellinen sisältö ei muuttunut)

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

"Tampereen katkerilla punikeilla" tarkoitat ymmärtääkseni Tampereen yliopiston opiskelijoita. Hohhoi.

Miljoonien ihmisten kuoleminen ja maailmansodan päättyminen ei oikeuta veljesmurhaa. Ei missään eikä milloinkaan.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Viittaan tässä Mannerheim-sivujuonteessa Valittujen Palojen kokoomateokseen Mannerheim Tuttu ja tuntematon (Helsinki 1997). Kirjassa on professori Hannu Soikkasen kirjoitus Mannerheim ja punavangit (s. 105 - 108). Sen toiseksi viimeinen kappale kuuluu:
"Teemaan Mannerheim ja punavangit sisältyy paljon vaikeasti tulkittavaa ja ristiriitaista tietoa. Varsin riidattomalta näyttää, että Mannerheim keväällä sotilaallisen voiton varmistuessa puhui sellaisen ratkaisun puolesta, että vankileirikurjuus olisi vähentynyt ja lyhentynyt. Kansalaissotatilanteessakin ja varsinkin, kun sotilaallinen voitto oli saavutettu, ammattisotilaan oli helpompi kannattaa rationaalisempaa ratkaisua."

Ulkomainen mielipide ei muuten tuolloinkaan ole ollut aivan merkityksetön, koska Mannerheim on katsonut asiakseen käännättää teloitukset kieltäviä julistuksiaan ainakin ruotsiksi ja ranskaksi (s. 107).

Netistä löytyy professori Jukka Kekkosen kirjoitus valtiorikosoikeuksien perustamisesta, joka myös viittaa Mannerheimin poliitikkoja maltillisempaan linjaan.
http://www.vhkk.fi/ukh/9321.htm

Se puolestaan on selvää, että varsinaisten taisteluiden jälkeen kansalaissodan jälkiselvittelyistä päättivät poliitikot ja erityisesti senaattori Onni Talas asianomaisten lakien esittelijänä.
http://www.histdoc.net/historia/1917-18/32_4.html

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän jojalonen kuva
Jussi Jalonen

Suuronen itkeskelee ja parkuu:

"Tampereen katkerille punikeille on kyllä turha turhaa yrittää asiasta mitään."

Keskustelukumppanisi Reijo Kallinen ja Timo Kontio ovat profiilinsa mukaan Helsingistä, ja Alexius Manfelt näemmä Hämeenlinnasta. Blogin aiheena oleva Paleface on puolestaan Järvenpäästä.

Niin että eikun takaisin maantietoa opiskelemaan, Suuronen.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Suuronen, et voi olla noin naiivi, että tosissasi kuvittelet lukevasi totuuksia aina kun näet painettua tekstiä. Paitsi tietysti silloin kun painettuna on jotain joka horjuttaa maailmaasi.

Suomalainen historiankirjoitus on samanlaista harhauttamisen taidetta kuin se on lähes kaikkialla muuallakin. Tämän luulisi aikuisen ihmisen tajuavan, ellei sitten ole kansallis-uskonnollisen hurmostilan vallassa.

Voit lukea noista Mannerheim-elämäkerroista yhtä, ja toisista kirjoista aivan muuta. Elämäkerrat varsinkin ovat sellaisia, joissa kohde nostetaan jalustalle kertoilemalla yhtä ja jättämällä toista kertomatta. Lisäksi ne ovat täynnä palvovan kirjoittajan spekulaatiota kohteensa aivoituksista. Niin Mannerheiminkin kohdalla, joka on kohotettu pyhimykseksi.

Minä en tiedä mitkä ovat yksityiskohdat Mannerheimin suhtautumisessa Suomessa suoritettuun rikokseen ihmiskuntaa kohtaan, etkä tiedä sinäkään. Muodollisesti ottaen hän oli vastuussa näistä rikoksista, eikä hänen myöhempi toimintansa muuta tätä vastuuta mihinkään, vaikka joillekin se saattaa näyttäytyä jonkinlaisena moraalisena hyvityksenä.

Ainoa mistä voi olla varma että maamme historiaa meille on opetettu ja syötetään edelleenkin sankarillisen fiktiivisen Suomen voittokulkuna sodasta sotaan. Ainakin olen oppinut suhtautumaan erittäin kriittisesti kaikkeen viralliseen historiankirjoitukseen.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Timo Kontio, Tampereen katkerilla punikeilla en tässä yhteydessä tarkoita niinkään tämän hetkisiä opiskelijoita, vaan laajemmin Mannerheimista ilkeään sävyyn kirjoittelevia ihmisiä. (Toki Tampereen humanistisella puolella opiskeleviakin joukossa voi olla).

Ihmisiä, joiden päämääränä on esittää Mannerheimistä kaikki asiat negatiiviseen sävyyn, useimmiten vieläpä kärjistäen ja yleistäen. Esimerkiksi lahtariksi tai verenhimoiseksi ihmiseksi nimitteleviä. Tampereen punikki on ehkä hieman muovailuvahamainen ja abstrakti nimitys, joka jostain syystä säännöllisesti tuntuu saavan ainakin poliittisesti ameebamaiselle Jussi Jaloselle hernukan molempiin sieraimiin :)

Eihän Mannerheim varmasti mikään pyhäkoululainen ollut ja laillisuuden lisäksi kannatti kovaa kuria sekä järjestystäkin. Tsaarin armeijan upseerin koulutus kun oli takana, samaten sotaväen lait kuolemantuomioineen selkäytimessä sekä oli itsekin vähällä jäädä Bolsevikien sekasortoisessa Pietarissa punaisten mielivallan uhriksi.

Kaikki puolet on Mannerheimistä hyvä tuoda esiin. Mutta urputuksessani kyse on enemmänkin katkerien punikkien tavasta tuoda esiin asioista vain valikoiden huonot puolet ja Mannerheimin aikakauden kontekstit unohtaen. Mannerheimin teot vain nykymaailman mittapuiden mukaan arvioituna.

Karri Miettisen Mannerheimin vertaaminen 1990-luvun alun Bosnian etnisiin puhdistajiin menee mielestäni törkeyden puolelle, kuten itsekään et sitä pidä korrektina, ja hänen tällaisiin puheisiin olisi toimittajienkin syytä suhtautua kriittisesti. Kuten Apunen kirjoituksessaan totesi ja mistä Apusen toimittajiin kohdistuvasta kritiikistä näytti Huuskolla menneen jalkapallon kokoiset melonit sinne korviin asti. Ainakin muutamat kommentit ja rullaan nosto viittaa siihen. Jos siis palaamme hieman taaksepäin alkuperäisen puheenvuorosi sanomaan, missä kritisoit Apusta, kun tämä peräänkuulutti toimittajille kriittistä suhtautumista myös Vasemmistotaiteilijoiden höpinöiden kohdalla.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Suuronen.
Mistä voit tietää etteikö Milosevic olisi suhtautunut Jugoslavian etnisiin puhdistuksiin torjuvasti? Mistä voit tietää, että Mannerheim suhtautui Suomen etnisiin puhdistuksiin torjuvasti?

Kummastakin kerrotaan aivan taatusti sitä ja tätä.

Koska kumpikin oli yhtä lailla vastuussa omassa maassaan tapahtuneesta kansanmurhasta, en lainkaan ymmärrä miksi menisi "törkeyden puolelle" verrata näitä herroja toisiinsa. Yhtä lailla jotkut serbialaiset pitävät taatusti Milosevicin tai Karadzicin vertaamista Mannerheimiin törkeänä.

Milosevic ei ollut pyhimys, eikä Mannerheimkaan, mutta kumpaakin pidetään sellaisina - tietyissä piireissä, jotka kokevat kaikenlaisen heidän Herransa arvostelemisen törkeäksi.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Mark Andersson. Kummasta puhutaan, raa-asta faktojen luettelusta vai moraalis-sävyisestä arvioinnista ?

Puhutaan oikeastaan kummasta hyvänsä, niin unohdit toiminta-aikakauden kehyksen. Sen, josta olen nyt moneen kertaan yrittänyt jankata.

Konkretisoidaan hieman, millainen maailma oli viime vuosituhannen alkupuolella. Nämä kuvat eivät ole Saksasta natsien aikaan, vaan aiemmin Brittien hallitessa Etelä-Afrikkaan (noin vuodelta 1902):
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Green_Point_-_Ca...
http://en.wikipedia.org/wiki/File:LizzieVanZyl.jpg

Vuodesta 1914 vuoden 1918 loppuun mennessä tapettiin Euroopassa noin kymmenen miljoonaa ihmistä. Varmasti alkuvuodesta 1918 Suomessa vapaussodan melskeissä tapettiin satoja syyttömiäkin ihmisiä. Ja ehkä joitakin tuhansia kenttäoikeudenkäynneissä pikateloituksina. Mannerheimin tietäen tai tietämättä. Mahdollisesti olisi pystynyt niitä estämään, mahdollisesti ei. Mutta miten hyvänsä, joka tapauksessa Mannerheimiä arvioitaessa tulee säilyttää suhteellisuuden taju ja huomioida sen aikakauden toimintaympäristö.

Entisessä Jugoslaviassa uskonnon (etnisten taustan) pohjalta tehdyt puhdistukset ovat aivan toisessa kategoriassa; Bosnian naisten ja lasten tappamisessa ei todellakaan ollut kyse pohdinnasta, pitäisikö maailmansodan tiimellyksessä (Suomihan oli siinä mukana Venäjän osana aina itsenäisyysjulistukseen ja sitä välittömästi seuranneeseen kapinaan asti) ase kädessä kapinaan lähtenyt nuori mies vapauttaa suoraan vai vain oikeusistunnon kautta. Ja 1990-luvulla Milosevicin toimintaympäristö on aivan toinen. Ei ollut maailmansotaa miljooninen uhreineen taustalla, on Natsien ja kommunnisten julmien tekojen opetukset taustalla, ihmisoikeuksien tunnustaminen kansainvälisesti aivan toisella asteella jne jne.

Mutta ei vaan katkeroituneille tekopyhästi moralisoiville "Tampereen punikeille" mene kaikki asiat perille, joten jätän tämän tässä ketjussa tähän.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Suuronen.
ei tuollaista "Tampereen punikki" -tasolle alentuvaa keskustelua ole syytä jatkaa, jos haluaa tarkastella asiaa ilman ennakkoasenteita.

Minua kiinnostavat tosiasiat enemmän kuin vertailu siihen, että kun muualla tapettiin vielä enemmän, ei Suomessa siis oikeastaan tapettu ketään, joten Mannerheim olisi sillä puhdistettu.

Mutta totuutta emme tässä asiassa saa kaivettua esiin. Vielä vähemmän jonkunväristen silmälasien takaa, olivat ne sitten punaiset tai sinivalkoiset.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Kuten sanottua, on Mannerheimistä keskusteleminen Suomessa erittäin vaikeaa. Varsinkin miehestä henkilönä keskusteleminen. Teoista ja saavutuksista valtaosa meistä voi olla samaa mieltä, mutta annas olla, kun ruvetaan tuomaan esiin Mannerheimin persoonaa ja aatteita.

Käyttäjän suuronen kuva
Janne Suuronen

Puhutaan sitten Apusesta ja Karri Miettisestä, heistä sinun näyttäisi olevan helpompi keskustella.

Kirjoitit:
"
Mielenkiintoista on tässä siis se, ettei Apusella tunnu olevan minkäänlaista empatiakykyä tai itsekriitikon lahjaa.
"
Aika vahva väite. Pohjautuuko ajatuksesti pidempäänkin luonneanalyysiin Apusesta, kenties tuntien hänet henkilökohtaisesti, vai vain tähän yhteen artikkeliin ?

Erityisesti, kun Helsingin Sanomien kirjoitus ei mitenkään ollut osoitus empatiakyvyn tai itsekritiikin puutteesta. Siinä ennenkaikkea kritisoitiin toimittajia, ei niinkään Palefacea. Toisin kuin millaisen kuvan tästä puheenvuorosta saa.

Karri Miettisestä:

Timo Kontio lainasi Miettisen jonkin laulun sanoja ja jatkoi:
"
Sitä, onko Paleface pohtinut sanojensa vaikutusta ja vastuutaan niistä, ei kai kukaan saa kysymättä selville.
"
Näin varmaan onkin. Kuitenkin jo tuolla ylempänä lainaamassani Iltasanomien Karri Miettisen haastattelusta käy ilmi, että kaveri yleisemmin ottaen on miettinyt sanomisiaan ja pysyy uudestaan kysyttynäkin niiden takana. Kuten Marsalkka Mannerheimin vertaamista rodullisista syistä etnisiä puhdistuksia tehneeseen Radovan Karadziciin. Tässä vielä toistona:
"
Miettinen seisoo edelleen sanojensa takana siinä, että Mannerheimin ratsastajapatsas Helsingin keskustassa on sama asia kuin, että Serbiaan pystytettäisiin Radovan Karadzicin patsas.
"
Ilmeisesti kyseessä ei siis Miettisen tapauksessa ole mistään kevyesti heitetyistä lausahduksista.

Kyllä se Timo Kontio lopultakin on niin, että taisit tässä puheenvuorossa kirjoittaa paremminkin itsestäsi. Syyllistyit niihin asioihin, joista Apusta syytit.

Ja edelleenkin siis sen Apusen HS ulostulon kohteena olivat paremminkin ne idiootit toimittajat (mihin ryhmään Huuskokin tänään taas vaihteeksi kapsahti), joilla kriittisyys on kovin valikoivaa, kuin että Apusen kritiikin olisi ollut räppäri nimeltä Paleface.

Kalikka taisi kolahtaa todellakin....

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Kylläpä sulla tais jäädä nyt teksti kokonaisuudessaan lukematta. Johan tuossa toisessa kappaleessa kysyn, milloin HS viimeksi on Apusesta kirjoittanut kriittisesti. Jos kerran yhteiskunnallisia kannanottoja pitäisi kritisoida Hesarissa, niin miksi Apunen itse saa (HS:n toimituksen ulkopuolelta) käyttää lehden sivuja omien ajatustensa esittämiseen kritiikittä? Varsinkin kun nuo omat ajatukset sitten kritisoivat itse lehteä ja sen ammattitaitoista henkilökuntaa.

Ja luin tuon Palefacen kommentin jo aikanaan. En ole hänen kanssaan samaa mieltä. Hän itse vastaa sanoistaan.

Käyttäjän jaga kuva
Lars-Erik Wilskman

Suomalainen yhteiskunta on niin turvallinen, että EVA:n edusmiehelläkin on pula jutuista. Vasemmisto on sidottu hallitukseen ja kun Urpilainen ja Arhinmäki ovat ainakin osittain rauhoitettuja. niin räppärikin kelpaa ideologisen taistelun hiekkalaatikon kiitakuppaniksi.

Täytyy sanoa, että olen näistä vasemmisto taiteilijoista Apusen kanssa samaa mieltä. Tosin en pidä heitä minään uhkana, pikemminkin viihteenä. Katuvat sitten vanhempana nuoruuttaan ja hulluttaan, kuten muutkin ihmiset.

Luulisi vasemmiston ja demareidenkin punastelevan kuunnellessaan Palefacen juttuja. Sitä istutaan kahdella tuolilla, jos tuota taiteilijan sanomaa jotenkin läheiseksi kokee.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Kyllä mulla ainakin korvat vähän punoittavat, mutta arvostan silti rohkeaa yhteiskunnallista kannanottoa ja periaatteellisuutta poliittisen spektrin laidasta laitaan.

Kalle Kuusivuori

Epäilen suuresti, että vasemmiston edustajia kalpeanaaman jutut punoittavat. Tiedostalle protestilaulajalle on ollut tilausta ja Paleface täytti sen odotukset. Sitten nuoruus? Reilu kolmekybänen on nuori? No, ehkä kuusikymppisen kalkkisen valtiotieteilijän silmin.

Mika Samuel Kiekkijev

Voiko enää olla mitään säälittävämpää kuin Apunen ja joku Kontio pohtimassa taiteilijan sananvapautta, no ehkä se on kuva Suomesta.

Julistakaa nyt ihmeessä joku vielä salaiseksi =)

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

En tiedä, mutta asia ainakin herätti keskustelua. En pidä Apusta säälittävänä tapauksena, enkä itsekään tuollaista viittaa ottaisi kantaakseni. Kiitos silti kommentista.

Jaakko Pyykkölä

MC Taakibörsta riimitteli vuonna 2001: "Ei hätää hommmat pelaa ihan ilman sossuu / varainhankinnassa ei tarvi kuunnella mitään fattan possuu / koska tästlähtien tulonlähteenä toimii vee-edätys / mut silti loppuun asti PA 2001"

Voinemme siis syyttää rap-arististeja jotka eivät ole "joutuneet tilille sanomisistaan" harmaasta taloudesta ja nuorison syrjäytymisestä.

Apusesta tulee mieleen sirkuspelle, jonka tehtävä on ottaa piiraat naamaansa, ettei EK:n muihin toimiin kiinnitettäisi huomiota.

Santeri Halmetoja

Pidän ihan joistain Palefacen kappaleista, mutta ei kyllä mihinkään Irwiniin (ja lähinnä Vexi Salmeen) verrata. Tai ehkä räppi-genre saa sen kuulostamaan liian valivalivali-lyriikalta.

Täysiverinen vasemmistopopulisti kyllä.

Käyttäjän Kansojenherra kuva
Tuukka Kuru

Paras tapa rikastua on haukkua rikkaita.

Sen ymmärsi aikoinaan jo Michael Moore, nyt Suomessa Paleface.

Käyttäjän tsarbombastic kuva
Leo Sammallahti

Tieteen ja taiteen piirissä vasemmistolaisuus on oikeistolaisuutta huomattavasti suositumpaa: esimerkiksi yhdysvaltalaisten professorien parissa liberaaleja (paikallinen termi vasemmistolaiselle) on viisi kertaa konservatiiveja enemmän*.

* http://www.nytimes.com/imagepages/2010/01/18/arts/...

Kuka ikinä on kritisoinut räppiä riittämätömän syvällisenä tai sanonut ettei se ole pelastanut runoutta ei ole kuullut näitä kahta:

http://www.youtube.com/watch?v=sGvZ9aXg5Xs (englanti)

http://www.youtube.com/watch?v=tWkOVJxn_YM (suomi)

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio
Pekka Manner

Olen ihmetellyt tuota Apusen pyörimistä julkisuudessa, ukolla ei ole kuin muutama teema:

-Hyvinvointiyhteiskunta pitää purkaa
-Kaikki vasemistolainen pitää kieltää
-Mitään ei saisi kritisoida

Mielenkiintoista on myös se, että Apunen kuuluu samaan oikeistomarttyyrien joukkoon kuten Virmavirta ja kumppanit. Oikeisto ja rikkaat hallitsevat ja ovat hallinneet koko 2000-luvun, mutta silti noilla oikeistoukoilla ja -akoilla on naamat norsunvituilla koko ajan ja näkevät mörköjä joka paikassa.

Ja hyvin kuvaa median tilaa että nämä puoliseniilit ihmiset pyörivät paljon mediassa ja saavat tilaa skitsoiluilleen. Yle, US, HS jne....ovat aina käytettävissä kun näillä oiekistohörhöillä on pipi ja henkisesti paha olo!

Timo Härtsi

Voimme siis tehdä sellaisen johtopäätöksen, että raha ei tuo välttämättä onnea. Ja kun on itsellä paha olla, niin nämä oikeistomarttyyrit haluaisivat, että muilla on yhtä paha olo. Varsinkin köyhillä ja kipeillä pitää olla niin paha olla kuin mahdollista, tästä oikeistomarttyyri saa sadistista tyydytystä ja voi tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi.

Moni menestynyt ihminen on vain ollut helvetin onnekas ja syntynyt onnellisten tähtien alla. Mutta sitten se raha, kuuluisuus ja menestys nousee päähän ja kaikki menestys selitetään omalla erinomaisuudella vaikka kyseessä on vain monta kertaa poikeuksellisen onnekas ihminen eikä mitään muuta.

Marko Huttula

MA Numminen teki aikoinaan laulun, jonka teksti oli lakitekstiä.
Se kuka vaatii, että taiteen tehtävänä olisi tyhjentää kritiikin pajatso ja lisäksi tuoda esiin positiivinen tavoite, vaihtoehto; sillä on jäänyt oleellisesti ymmärtämättä taiteen tehtävä. Taide kommunikoi eri tavoin. Taiteen tehtävänä on laittaa pohdiskelemaan, ottaa lisää selvää, aiheuttaa tunnereaktio. Jopa Kari Peitsamo ymmärtää roolinsa olevan viihdyttäjä ja laulaa ennemmin Porno mit viski kuin sosialismista ja kristinuskosta. Saman ymmärtää aivan varmasti Paleface. Hänen tehtävänsä on innostaa nuorisoa ja musiikkia kuuntelevaa jengiä, mitä politiikkaan tulee. Taiteilijana hänen tehtävänsä on viihdyttää. Nämä kaksi menevät rinnan.
Joka enempää vaatii, vaatii kokolailla mahdotonta.

Tuula Saskia

Omalaatuista Apusen sättimistä.

Johtuneeko se siitä, että hänellä eli Apusella on harvinaisen terävä näkö- ja oivalluskyky, poikkeuksellisen laaja tietämys ja särmää osua asioiden ytimiin.Vain muutaman osaamisalueen mainitakseni.

Hän myös sivaltaa hienosti, jos tarvis on. Sillä hänellä, jos kenellä, on sekä sana että kynä hallussaan.

Kumartakaa pois räppärille, jos tunnette, että hän terävöittää ja laajentaa näkemystänne.

Mutta älkää, pyydän nöyrästi, nimittäkö hänen esiintymistään "kulttuuriksi", sanokoon HS:n toimittaja mitä hyvänsä.

Tosin nykyisin kaikki viihde näyttää olevan ns. kulttuuria.

Käyttäjän timokontio kuva
Timo Kontio

Enhän minä Apusta suuremmin sättinyt, vaan muistutin, ettei Hesari muutenkaan ole turhan kriittinen useissa tilanteissa. Apunen on hyvä kirjoittaja, vaikkakin poliittisesti sellaisella laidalla, että päätä huimaa.

Ja kulttuuria on melko lailla kaikki ihmisen toiminta, jos laajasti lähtee pohtimaan. Musiikki on kulttuuria joka tapauksessa ja on ylimielistä (tässä tilanteessa räp-)musiikin kuuntelijoita kohtaan väittää muuta.

Käyttäjän KyostiRoth kuva
Kyösti Roth

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat, eli Apunen laulaa EK:n ja pääomapiirien lauluja. Mitä eroa sillä sit on jos Paleface räppää vähän toisenlaisia lauluja. Molemmat laulaa, kumpikin tavallaan. Kautta aikain taiteilijat ovat herätelleet nukkuvaa kansakuntaa.

Alexius Manfelt

Janne Suuroselle saatan tiedoksi, että jos luette minut Tampereen punikkeihin, niin enempää pieleen ette voi mennä. Olen ajanut Tampereen ohi matkallani kun menen Leville tai tulen sieltä. Mutta en ole siellä koskaan asustanut. Ja jos tarkoitatte opskelua, niin ilmoitan, että olen opiskellut loppututkinnot Brysselissä, Turussa ja Helsingissä. Suurimman osan työurastani, ja ko 70 luvun opiskelut ja työ tapahtui ulkomailla, olen tehnyt ulkomailla ja sieltä olen eläköitynytkin.

Tuollaista ihmisten yleistämistä ja leimaamista pidän suurena typeryytenä, joka osoittaa sivistyksen puutetta, jopa suurta sellaista.

Toimituksen poiminnat